ОПИС ВЛАСНОГО ДОСВІДУ
З РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОБЛЕМИ
«ВИКОРИСТАННЯ ДЕМОНСТРАЦІЙНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ ТА
НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНО-МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ФІЗИКИ»
Проблема, над якою я працюю :
«Використання демонстраційного
експерименту та нових інформаційно - мультимедійних технологій
на уроках фізики».
Тому вважаю, що перед шкільною освітою визначена актуальна проблема активізації
пізнавально-пошукової діяльності учнів при вивченні дисциплін
природничо-математичного циклу, що передбачає підвищення активності школярів у
пізнанні навколишнього світу. Роль і місце учня в навчально-виховному процесі
змінюється. Він сьогодні виступає не об'єктом цього процесу, не простим
спостерігачем, а активним суб'єктом, здобувачем знань, умінь і навичок. Тому, я
вважаю, головне завдання вчителя полягає в організації роботи учнів таким чином,
щоб кожен школяр мав можливість найбільшою мірою проявити свої задатки і творчі
здібності. Важливу роль у вирішенні цих завдань відіграють способи, методи і
прийоми, які використовує вчитель. Але поодиноке і неузгоджене їх застосування
не дає бажаного результату. Лише їхнє поєднання та комплексне запровадження дає
можливість вчителю організувати навчально-виховний процес належним чином з
метою активізації навчальної діяльності учнів та розвитку їхніх пізнавальних
здібностей.
Вирішальна
роль і досить важливе значення у вирішенні цієї проблеми належить фізичному
експерименту, в ході якого учні вчаться розпізнавати явища та з'ясовують їхню
сутність, визначають умови, за яких ці явища виникають, якісно та кількісно
оцінюють їх, знаходять причинно-наслідкові зв'язки між ними та роблять
самостійні висновки. За таких умов експеримент є одним з основних методів
пізнання фізичних процесів під час їхнього багаторазового спостереження і
детального вивчення. Він, по-перше, уможливлює одержання нових емпіричних даних,
котрі систематизуються й узагальнюються у законах і теоріях; по-друге, він є
критерієм істинності положень науки й проводиться для підтвердження чи
спростування наявних ідей і теорій; по-третє, через експеримент здійснюється
взаємозв'язок фізичних знань з практикою та виробництвом.
Важливе значення у фізичній освіті молоді
шкільного віку мають досліди, що ілюструють практичне використання властивостей
світла та спрямовані на застосування відповідних методів дослідження в оптиці.
Для проведення такого виду дослідів, фізичній
лабораторії школи потрібне необхідне
обладнання. Дякуючи колишньому
випускнику нашої школи, в даний час завідуючому
кафедри фізики та методики її
викладання Кіровоградського державного педагогічного університету ім..
В.Винниченко, доктору педагогічних наук, професору Величко Степану Петровичу
наша лабораторія фізики поповнилася приладом для проведення експерименту з оптики
та квантової фізики. В зв’язку з цим в
мене з’явилася можливість широко використовувати демонстраційний експеримент,
на високому якісному рівні проводити лабораторні роботи під час вивчення
розділу «Оптика» в 11 класі.
Мною розроблена система уроків з даної теми,
під час проведення яких новий матеріал викладаю стараючись максимально використати
демонстраційний експеримент, технічні
засоби навчання, сучасні інформаційно – комунікаційні технології. В залежності від змісту
матеріалу, складу учнів, задач які поставлені перед уроком, я сам вибираю форму
роботи: лекцію, бесіду, еврістичну бесіду або будь яку іншу форму роботи під
час викладення нового матеріалу. Чільне місце в своїй роботі надаю
демонстраційному експерименту. Це пов’язане з тим, що;
1)
У
навчально-виховному процесі шкільний фізичний експеримент є об’єктом вивчення і
виступає у вигляді джерела знань;
2)
У
процесі вивчення основного навчального матеріалу-базису курсу фізики і особливо
тієї його частини, яка одержана внаслідок
теоретичного методу пізнання, навчальний фізичний експеримент виступає
критерієм істинності нових знань і слугує для більш нового і глибокого
розуміння теоретичних висновків та важливих наслідків, що випливають із фізичних
теорій;
3)
У
навчанні шкільний фізичний експеримент дуже часто використовується як засіб
наочності навчального матеріалу та засіб для підготовки учнів до активної
творчої діяльності, включаючи і навчально-пізнавальну діяльність.
Під час пояснення нового матеріалу, учень не повинен вести
ніяких записів. Він тільки слухає моє пояснення, відповідає на питання, думає,
засвоює матеріал. Це розковує учня. Слухати і одночасно вести записи можуть
тільки дуже сильні учні. Якщо учень конспектує під час пояснення, він губить
основне зерно, пропускає деякі важливі моменти і не отримує при цьому єдиної
цілісної картини. Доцільно виділити деяку частину часу, і після основного
пояснення попросити учнів занотувати основні тези, визначення, правила.
Не секрет, що кожна дитина
найкраще сприймає матеріал в тому випадку, коли слова вчителя підтверджені дослідами
та ілюстраціями, які розкривають суть фізичного явища. Тому я вважаю що у
навчально-виховному процесі дослід є об’єктом вивчення і виступає у вигляді
джерела знань. Він також виступає критерієм істинності нових знань і слугує для
більш повного і глибокого розуміння теоретичних висновків та важливих
наслідків, що випливають із фізичних теорій. Він повинен використовуватися як
засіб наочності навчального матеріалу та засіб для підготовки учнів до активної
творчої діяльності, включаючи і навчально-пізнавальну діяльність.
Під час пояснення тих чи інших фізичних явищ, я великою мірою стараюся
максимально використовувати приклади, які тісно пов’язані з повсякденним життям
учнів. Адже рівень знань учнів великою мірою залежить від впливу на навчальний
процес власного життєвого досвіду. Важливо, щоб цей досвід не суперечив
науковому розумінню навчальних понять.
З власного досвіду розумію, що велику роль в якісному засвоєнні знань
учнями відіграє взаємна повага та прихильність учителя та учнів, бажання
підтримати і допомогти один одному. Тому під час проведення уроків намагаюся
максимально зблизитися з учнями, завоювати їхню повагу. Коли учні поважають вчителя,
це само по собі викликає і інтерес до предмета який він викладає, спонукає їх
до роботи щоб якимось чином не образити викладача.
Після пояснення нового матеріалу
обов’язково застосовую
оперативний контроль засвоєння отриманих знань. На цьому етапі вирішую наступні
завдання:
-
Перевіряю
засвоєння нового матеріалу учнями всього класу;
-
Вношу
корективи в окремі, не до кінця засвоєні питання з тим, щоб не допустити їх
невірного запам’ятовування;
-
Продовжую
роботу над засвоєнням матеріалу, його осмисленням, практичним застосуванням.
Однією з форм
оперативного контролю мною використовується тестова перевірка засвоєння
основних понять, з використанням комп’ютерів. Тестові завдання готую самостійно
по кожній з тем, які пропоную учням. Завдання як правило не складні, і
направлені на те, щоб зрозуміти як уважно той чи інший учень слухав моє
пояснення.
Використання даної форми оперативного контролю значно
економить час, і дозволяє оцінити рівень активності практично кожного учня.
Також при
проведенні деяких видів уроків вважаю за доцільне використовувати електронні
посібники, які дозволяють проводити контроль знань учнів за допомогою
комп’ютера. В цьому випадку учень має змогу розв’язати задачі, дати відповіді
на запитання по темі, отримати довідковий матеріал, а також бути оціненим не
вчителем, а безпристрасною машиною.
Не секрет що
фізичні лабораторії наших шкіл в даний час на стільки бідні, що проведення
деяких видів лабораторних та практичних робіт з використанням наявних приладів
стає просто неможливим. В зв’язку з цим в практиці своєї роботи також
використовую електронні варіанти лабораторних та практичних робіт. Цей метод
дає змогу кожному учневі індивідуально виконати даний вид робіт, зробити
розрахунки прямо на комп’ютері, і навіть роздрукувати результати своєї роботи.
Це в великій мірі економить час уроку, дає мені змогу провести лабораторну
роботу одночасно з вивченням даної теми. З власних спостережень можу сказати що
основна кількість учнів з більшою цікавістю сприймає матеріал, коли він
подається з використанням комп’ютерів.
В минулому,
коли при районному відділі освіти
працювала фільмотека, вчитель міг використовувати науково-популярні фільми з її
фондів, демонструючи за допомогою кіноапарата дітям. В наш час такої можливості
уже не існує. Але з’явилась можливість використання в даному напрямку
комп’ютерної техніки. В своїй колекції маю велику кількість науково-популярних
фільмів, які зберігаю на електронних носіях інформації. Помітив, що учні з
захопленням переглядають деякі фільми. В результаті виникає велика кількість запитань до мене, на які буває навіть важко
знайти однозначні відповіді. Це говорить про те, що в учнів виявляється інтерес
до даної теми, їм хочеться отримати додаткову інформацію.
Також
використовую під час проведення уроків електронні демонстрації. За допомогою
них учням більш дохідливо можна пояснити суть того чи іншого
явища. Адже пояснюючи наприклад будову речовини, рух молекул, будову атомів,
важко за допомогою плакатів, таблиць, наявних приладів пояснити учням суть
даних явищ. Використовуючи комп’ютер всі ці процеси можливо проілюструвати з
використанням трьохмірного зображення. Для учнів все зразу стає на свої місця.
Як правило, вірно організовані, всі викладені
вище види діяльності під час уроку обумовлюють високу працездатність учнів
протягом тривалого часу, позитивно впливають на швидкість, об’єм і якість
засвоєння знань та формування вмінь і навичок
Немає коментарів:
Дописати коментар